Prodáváme byt: Co vás čeká na realitních serverech

Je-li někdo dnes na trhu s nemovitostmi nepostradatelný, jsou to realitní servery. Visí na nich kupující, prodávající i realitní kanceláře – jinak než přes internet se vzájemně těžko najdou. Potřebujete způsob, jak v dobrém vyčnívat z davu.

Zejména pokud prodáváte sami, nemáte moc jiných možností než poptat se mezi známými (dobrý pomocník dnes můžou být i sociální sítě) a potom vyvěsit inzerát na internet. Některé realitní kanceláře disponují i databází klientů, kteří mají zrovna aktuálně zájem o nemovitosti, ale většina musí realitními servery projít.

Fotografie prodává (nebo taky ne)

Vedle textu jsou čím dál důležitější také fotografie – pokud jste se před pár lety obešli bez nich nebo jenom s jednou ilustrační, dnes tvoří právě kvalitní fotky gró celého inzerátu. Například server Sreality, který je v návštěvnosti daleko před všemi ostatními, loni v létě změnil formu pro vkládání inzerátů. Dnes už musí mít každý minimálně tři fotografie.
Kupující procházejí desítky nebo stovky inzerátů denně a žádný text je nezaujme tolik jako dobrá fotografie – stejně tak je ovšem nic neodradí víc, než když je na fotkách špinavý, neuklizený, tmavý nebo jinak odpudivý byt. Fotografie bude rozhodující ve chvíli, kdy se zájemce rozhoduje při prohlížení realitního serveru, jestli právě váš inzerát rozkliknout nebo ne.

Tentokrát jde o to jak postupovat při focení, aby výsledné snímky obstály v konkurenci na realitním serveru. První věc je otázkou techniky – architektura a nemovitosti se vždy fotí širokoúhlým objektivem, který není třeba vnímat jako nějaký podvod – naopak je přirozeně nejblíž lidskému oku, které má taky široký zorný úhel.
Další je otázka, co všechno vlastně vyfotit. Nesnažte se byt zdokumentovat, usilujte o to, abyste ho předvedli v co nejlepším světle. Nikde není psáno, že musíte vyfotit všechno. Zejména nefoťte světlíky, úzké tmavé chodby, starou koupelnu ani záchod (v textu můžete uvést, že jsou „v původním stavu“).
Měli byste vyfotit největší místnosti a kuchyň, tu chtějí vidět zájemci vždycky. Máte-li čím se chlubit, potom neváhejte vyfotit i hezký výhled – například park nebo také metro nebo zastávku tramvaje, pokud jsou „na dohled“. Taková fotka může být velmi přesvědčivá. Praktické je přidat i plánek bytu – nemáte-li ho, zkuste ho nakreslit.
Interiér by měl na fotkách působit především čistě, světle, prostorně, hladce – pokud možno se vyhněte členitým prostorům nebo je skryjte, dejte přednost hladkým a prázdným povrchům, roztáhněte žaluzie (foťte samozřejmě za slunečného dne) a rozsviťte zároveň všechna světla.

Co to stojí, aby si vás všimli

Máte-li hotový dobrý text i fotografie (upravte je v některém z grafických programů), přijde na řadu výběr vhodného realitního serveru. Jak jsem již řekl – a není to žádné tajemství – největší jsou Sreality a nesmíte tam chybět. Za umístění inzerátu na jeden měsíc dáte 1860 Kč (60 Kč za den), ale to nebude ještě všechno.
Záhy totiž zjistíte, že váš inzerát možná již během několika prvních minut předběhly mezi nejnovějšími jiné inzeráty, jeho pozice se stále zhoršuje a prakticky okamžitě se stává neviditelným. Vidět jsou inzeráty dvojího typu – takzvaný Tip regionu a potom ty označené „pacičkou“. A za to se připlácí.
Na Sreality „topování“, na iDnes zase „hopování“ – běžná praxe, o které začínající prodávající obvykle neví, zejména ne tehdy, když si počítá, na kolik ho přijde inzerce jeho nemovitosti. Teprve když se inzerát za prvních 60 korun okamžitě ztratí v propadlišti dějin, zjistíte, že budete muset dennodenně ještě dalších 60 korun připlatit, máte-li být úspěšní.

Každý den můžete svůj inzerát poslat nahoru, „vytopovat“ – v tu chvíli ho realitní server zařadí na takovou pozici, jako kdybyste ho právě vložili nový. Ale má to mnoho háčků. Za prvé, je třeba topovat každý den znovu. Za druhé, když budete topovat ve stejný čas jako mnoho dalších lidí, sjede váš inzerát ihned zase na horší pozice. Doporučuji proto sledovat pohyb inzerátů na daném realitním serveru – jsou dny a hodiny, kdy topují všichni (třeba pondělí) a pak jsou zase klidnější chvíle, kdy máte větší šanci.
Abyste uspěli, budete muset tomuto dohledu nad vaším inzerátem věnovat nejenom velkou část vašeho času, ale i nemalé peníze.

Vstřícnost nečekejte

Jak už jste asi vytušili, vzhledem k tomu, jak moc záleží úspěch prodávajících na realitních serverech, nemůžete od nich jako soukromá osoba čekat žádnou velkou vstřícnost. Čekejte naopak různá omezení, jako například minimální částku, kterou musíte nahrát do peněženky, abyste vůbec mohli inzerát spustit, anebo i poměrně vysoký minimální kredit (6480 Kč na iDnes). Dejte si pozor také na rozpracované inzeráty – už jsem se setkal s tím, že byl draft uložen jenom jeden den a celá vaše práce vyšla později vniveč.
Snažíte-li se potýkat s realitními servery sami, bez realitní kanceláře, bude vás taky asi trápit, že v každém ceníku dostanete coby soukromá osoba s jednou inzerovanou nemovitostí tu vůbec nejhorší cenu. Nedávno také Sreality zdražovaly – nejdříve se na podzim 2013 zvedla cena za topování a loni už se změny promítly do celého ceníku. Odejít musely ze serveru dokonce i některé menší realitky, které si inzerci na něm nemohly už dovolit.

Zdroj: penize.cz, Vladimír Zuzák | rubrika: Seriál | 4. 2. 2015

zpět na rady