Je neexkluzivní smlouva opravdu nezávazná?

Exkluzivní smlouva

Dovolte mi sdělit jeden příběh, který se stal v reálném životě jednomu klientovi, který mne nedávno požádal o pomoc.

Pan XY prodává byt několik měsíců a dohodl se s několika makléři na náboru. Díky časové zaneprázdněnosti podepsal několik neexkluzivních smluv, obsah si nestačil ani pořádně přečíst, stačil název smlouvy jako neexkluzivní.

Dlouho se nedělo nic, až jedna RK zmínila, že mají kupce, který si vyřídí hypotéku. Uběhlo několik týdnů a stále žádné informace. Pan XY ani nedostal potvrzení o zaplacení rezervačního deposita.

Po třech měsících nečinnosti chce pan XY disponovat nemovitostí sám, případně domluvit jednu RK a jednoho makléře. Ale nemůže…

Zmíněná kancelář po něm vyžaduje smluvní pokutu a podepsání smlouvy o prodeji. Na dotaz zaslání kopie rezervačního depozita (jediný důkaz o jejich pravdě) mu odmítají vydat z důvodu ochrany osobních dat!?

Co si z tohoto příběhu odnášíme?

Pan XY, byť vzdělaný, udělal zásadní, nicméně časté, chyby.
1) Podepsal, byť „neexkluzivní“ smlouvy a to ve spěchu, který si sám vytvořil
2) Nezná obsah, tedy práva a povinnosti všech zúčastněných stran
3) Nemá podvědomí, které „všechny“ RK mu nemovitost nabízejí, za jakou cenu a popisem
4) Nemá podloženou průběžnou komunikaci s makléřem/RK

Více makléřů Vám v nejlepším případě přinese několik podobných inzerátů s nějakou cenou. Není zde žádná přidaná hodnota počtu makléřů, 5 makléřů nepřinese pět zájemců o byt, pokud inzerují společně na stejném serveru. Je zde naopak velké riziko, že si zájemce vybere nejnižší cenu v případě různorodosti nabídkových cen = ztráta pro prodejce. Vždy se ptejte, co všechno v rámci marketingu a služeb pro vás RK udělá. „Právní služby“ není správná odpověď, ptejte se a srovnávejte „jaké konkrétní právní služby“

Tento příběh je ukázkový tomu, proč RE/MX razí cestu výhradních smluv, máte jednu smlouvu s jedním kontaktním makléřem a to i na dobu určitou. Jde o ochranu spotřebitele, žádné malé písmenka na zadní straně. V mém případě si vždy nechám odsouhlasit i podobu a obsah inzerce. Pokud přivedený klient uhradí rezervační depositum, prodávající klienta vždy obdrží kopii o připsání deposita na účet, pokud není depositum vyřízeno v přítomnosti všech tří stran obchodního případu.

zpět na rady