Prodáváme byt: Jak zvýšit cenu těsně před prodejem?

Pár detailů, přehozů nebo svíček, a cena vašeho bytu vzroste do nečekaných výšin. Dá se tomu věřit? Co vám pomůže udělat první dojem a do čeho byste investovali úplně zbytečně?

Přání zvýšit na poslední chvíli prodejní cenu bytu je natolik univerzální a společné všem prodávajícím, že na něj cílí široká nabídka služeb a produktů, které mají zaručeně pomoci. Sednout jim na lep může přijít pěkně draho.
Cenu bytu chtějí zvýšit všichni prodávající, zvlášť ti, které překvapil nízký odhad tržní ceny nebo ti, kteří už nemovitost několik měsíců neúspěšně nabízejí na realitních webech, ale nikdo o ni neprojevil zájem.
Je dost prodávajících, kteří se v takovou chvíli nechají svést k šíleným časovým i finančním investicím do služeb a úprav, které nakonec nemají očekávaný výsledek – prodejní cena jejich nemovitosti se zvýší jen málo. Přitom stačí jednoduché kupecké počty: vzroste po úpravách prodejní cena natolik, že se mi vrátí investované peníze a čas? Pokud ne, bylo všechno snažení zbytečné.

Rekonstrukce se nevyplatí

Spektrum možností, co se svým bytem před prodejem můžete udělat, se rozprostírá od nejnákladnější celkové rekonstrukce přes dílčí investice, nezbytné opravy až po home staging (více níž) a úklid. Důležité je zvolit správnou míru.
Rekonstrukci nikomu nedoporučuji. Pokud nemáte dobré známé, spolehlivé stavební firmy nebo tipy na velmi šikovné designéry, bude vaše investice větší než výsledný efekt. Ve většině případů se vám podaří tak tak zvýšit cenu alespoň o tolik, kolik rekonstrukce stála.
Mnohem lepší rozhodnutí je ponechat starý byt ve stavu „před rekonstrukcí“, upravit svoje očekávání, co se týče výdělku, a prodat nemovitost díky výhodné ceně rychle. Ušetříte čas i peníze. Nezapomeňte totiž, že největší vliv na cenu nemovitostí má beztak lokalita, dopravní dostupnost a občanská vybavenost.
Tato rada vychází také z dlouholeté, dobré znalosti mentality kupujících, kteří mnohem raději budou odcházet s pocitem, že za byt něco ušetřili, a rekonstrukci provedou podle svých představ, než aby si připláceli za to, že je sice všechno nové, ale tak trochu jinak, než by odpovídalo právě jejich vkusu.

Nezbytné opravy mají smysl

Příprava bytu na prodej by tedy měla mít spíše estetický než funkční charakter. Zaměřovat se budete na to, jaký dojem udělá byt na kupujícího. Začněte vyklízením veškerého nepotřebného nábytku nebo doplňků, které jste časem nahromadili a které vytvářejí pocit přeplněné místnosti.
Zejména jsou to rotopedy a jiné posilovací stroje, ale také hromady novin a knih. Odvezte také příliš starý nebo nehezký nábytek, který by první dojem mohl zkazit. Pokud je to aspoň trochu možné, vyplatí se všechny místnosti nechat vymalovat na bílo. Dodá to pocit čistého a světlého bytu.
Jakmile jste ponechali v bytě jen funkční nábytek, který vytváří příjemný dojem, sundejte a schovejte veškeré drobnější prvky, které by na kupujícího působily příliš osobním a domáckým dojmem, vytvářely by pocit cizího domova. Vy potřebujete, aby se kupující začal cítit jako ve svém.
Sundejte plakáty a nálepky ze zdí a dveří, schovejte rodinné fotografie, zameťte stopy po domácích zvířatech. A teď se projděte po bytě jako potenciální kupující. Je možné, že teprve nyní objevíte drobné vady, jako jsou rozbité kachličky, poškrábané dveře, fleky na koberci. Za ty roky jste si na ně zvykli.
Není-li investice příliš vysoká, vyplatí se vedle vymalování opravdu také opravit nebo vyčistit tyto drobné, povrchové vady. Můžou zbytečně pokazit dojem z bytu, který je jinak v dobré kondici. A vy nesmíte dopustit, aby měl kupující pocit, že je byt ve špatném stavu. V luxusnějších cihlových bytech (třeba v širším centru Prahy) se vyplatí i přebrousit a nalakovat parkety.

Jak připravit nemovitost na focení

Nezapomeňte, že první dojem nebude dělat vaše nemovitost, ale fotka, na které bude zachycená – vůbec nejzásadnější je tedy příprava těsně před focením. Můžete ji zkusit zvládnout sami, nebo se obrátit na firmy, které dělají takzvaný home staging – přípravu nemovitosti na prodej, a tedy i na nafocení.
Jaké metody ke zvýšení ceny jsou tady k dispozici? Zásadní je, aby fotky vypadaly lákavě, ideálně jako z hotelu. Prvním důležitým krokem je tedy důkladný úklid, dojem dělá například naleštěná baterie a kachličky v koupelně a kuchyni, umytá okna nebo vyčištěné spáry.
V rozmístění nábytku a aranžmá bytových doplňků je možné se nechat inspirovat právě u home stagerů. Nábytek vždy rozmístěte tak, aby působila místnost jako prostorná a světlá. K vytvoření příjemné atmosféry můžete využít svíčky, čisté ručníky, deky a přehozy, ubrusy nebo květiny.
S fotkami může pomoci taky dobré světlo, správně zvolená denní (i roční) doba nebo zkušené oko fotografa, kvalitní objektiv a počítačové programy pro úpravu fotografií.
Největší inspirací pro vás bude důkladná, kritická prohlídka fotografií na realitních serverech – uložte si ty, které se vám nejvíc líbí a které vás odpuzují, a pak zjistěte, co na každé fotce dělá největší pozitivní nebo negativní dojem.

zdroj: penize.cz, Vladimír Zuzák | rubrika: Seriál | 7. 1. 2015

zpět na rady